Netop nu er der fokus på et internationalt forskernetværk Global Energy Balance Network (GEBN), som igennem et stykke tid har ment, at der intet bevis er for, at mad, fastfood og sodavand er den primære årsag til overvægt. Samtidig har netværket modtaget cirka 33 millioner kroner fra Coca-Cola. Det fremgår af forskellige artikler i pressen, at Arne Astrup sidder i netværket og Arne Astrup personligt har arbejdet som konsulent for Coca Cola.

Det er ikke første gang vi ser et så tæt samarbejde mellem Arne Astrup og sukkerindustrien. Og nok ej heller sidste. Hvad der er mere bekymrende er 1) at Arne Astrup ikke selv kan se problemet og sin egen inhabilitet og 2) at man ikke griber ind fra Københavns Universitetets side overfor en ledende medarbejder men lader det fortsætte. Sidstnævnte forbliver en stor, stor gåde. Der må være en god forklaring.

Sådanne tætte økonomiske bånd til industrien koblet til rådgivning/vildledning om ernæring til befolkningen er ikke alene usmageligt men har også voldsomme økonomiske konsekvenser. Dette forskernetværk, som understøttes økonomisk af Coca Cola, minder i stor grad om hvad tobaksindustrien i sin tid forsøgte, da evidensen var klokkeklar om at tobak gav kræft. Det er samme taktik Coca Cola nu bruger. Evidensen er dog klar – jo selvfølgelig feder sukkerholdige drikke, madvarer osv. Jeg var lige ved at sige – tænk selv!

Folk vil også gerne nu høre de glade budskaber om, at man sådan set bare kan æde og drikke løs. Især af sukkerholdige ting. Men det har voldsomme konsekvenser for folkesundheden. Og at sukkersyge fx idag koster det danske samfund omkring 32 milliarder årligt og forekomsten af sukkersyge forventes at vokse massivt over de næste 25 år er blot en af mange konsekvenser af selvsamme fedme og vildledende råd, som er medvirkende til at befolkningen blot bliver federe og federe. Det er uhyggeligt, deprimerende og en skændsel.

Til befolkningen er der at sige – det simple budskab – brug din sunde fornuft! Den energi der kommer ind – skal enten forbrændes eller omdannes til fedt. Meget længere er den ikke. Sukker feder (også). Både i drikkevarer og som slik, i kager osv. Det ved Coca Cola, men de forsøger at påvirke nogle budskaber – og betaler selvfølgelig herfor. Og der er så forskere, som lader sig betale. Var det velgørenhed, som Coca Cola var interesseret i, skulle de give pengene til de sultende børn i fx Yemen. Så nej – de betaler i ønsket om at påvirke budskabet. Dem der ikke kan se det – eller mener at de ikke lader sig påvirke – udgør et massivt problem for folkesundheden og vildledningen heraf. Fortsat.

Læs selv denne interessante artikel fra New York Times

http://well.blogs.nytimes.com/2015/08/09/coca-cola-funds-scientists-who-shift-blame-for-obesity-away-from-bad-diets/