Vi kender det allesammen – nemlig at det er svært at sove, når man er ked af det. Det kan handle om spekulationer ifht arbejdet, familien, partneren, økonomien, sygdom eller en god blanding af det hele. Er vi kede af det, er det ofte svært at sove. Tankerne fistrer rundt i hovedet på én. Manglende søvn gør så blot, at dagen bliver endnu sværere at komme igennem, konflikterne blusser op og det bliver hurtigt en ond cirkel.

Jeg har i mange år undervist i søvn og beskæftiget mig med emnet. Både når det gælder børns, unges, voksnes og ældres søvn. Det samme gælder for søvnen hos syge. For de forskellige aldre og faser ændrer søvnen sig – men gennemgående tema er dog, at søvnen er vanvittig vigtig. Især når livet er svært.

Vi ved, at dårlig søvn forværrer al sygdom og helbredelsen heraf. Det gælder for såvel psykisk sygdom som somatisk sygdom. Sover man dårligt forværres tilstanden. Selv alvorligt syge mennesker, som angiver de sover dårligt, har en dårligere helbredelse end dem som sover godt.

Med forholdsvis få midler, kan du faktisk sove MEGET bedre – og dermed komme dig hurtigere og bedre over en svær tid. Har du sovet godt, at det 1000 gange lettere at modstå sorg, stress, tab, frygt osv.

Følg mine 5 råd – slavisk – og jeg lover dig du sover!

1) Find dit søvnvindue. Altså det tidspunkt på aftnen, hvor du pludselig bliver MEGET træt. Det søvnvindue varer cirka 20 minutter. Indenfor det tidsrum skal du få lagt dig i seng og lægge dig til at sove. Det betyder, at madpakker skal være smurt, hunden luftet, manden/konen kysset godnat, sminken fjernet osv. Lægger du dig senere – hvad mange gør – bliver du overtræt og tankerne snurrer rundt i hovedet på dig.
2) Dæmp lyset (også når du børster tænder osv) den sidste halve time før du skal sove. Undgå skærmarbejde og TV. Der skal være helt mørkt i værelset, som du sover i. Intet lys. Heller ikke fra natlampe, TV osv.
3) Tæl dine vejrtrækninger, hvis tankerne myldrer rundt i hovedet på dig. Kunsten er at være tanketom. Skubbe ALLE tanker væk. Hjælper det ikke at tælle, så tænk på noget godt. Ingen problemer skal eller kan løses, når du skal sove. Tværtom. Så gør dig tanketom.
4) Skal du op om natten -eller vågner du – så tænd INTET lys og kig ikke på uret/telefonen (slå selvfølgelig telefonen fra så den ikke bipper ved beskeder, mails osv).
5) Er det ikke muligt at falde i søvn – kan du forsøge med en enkelt paracetamol. Læg den evt på sengebordet og med et glas vand, og tag den, hvis du vågner om natten.

Nogle vælger at lytte til meditationsmusik og bølgeskvulp. Jeg vil anbefale min egen lydbog, Sov godt med Dr.Manniche.

Find den på www.forlagetliva.dk – den koster 25 kr.

Det sidste jeg siger på lydbogen er “Husk du er elsket”. Det er en vigtig og tryg grundfølelse af falde i søvn til :-).