Lige nu er nettet og facebook ved at koge over af raseri over elendig service hos Bremerholm Blomster ved Magasin. Butikken har tidligere været en del af Magasin, men er det vist ikke mere. Jeg kommer lidt i tvivl om den del.
Man kunne med god ret sige, om vi ikke allesammen lige kunne tage en ´chill pill´, bare fordi en enkelt kunde er blevet skidt behandlet. Men jeg er overbevist om, at det stikker meget dybere. For vi er et hav af mennesker, som gennem mange år har fået en ligegyldig og ofte uforskammet behandling i butikken. Jeg har gennem mange år handlet der, indtil jeg for nogle år siden erkendte, at jeg hver gang gik derfra slukøret og med en kæmpe øv-følelse over den elendige og til tider ganske uforskammet service. Ofte når man køber blomster, er det jo til en særlig begivenhed. Nogle man skal glæde med blomsterne. Derfor slår det måske endnu hårdere, hvis servicen er ringe. Fordi man selv er mere sårbar og følsom. I flere år handlede jeg der ganske ofte, fordi jeg var glad for buketterne, og først når jeg stod i butikken erindrede jeg, hvor ligegyldig og næsten aggressiv servicen kunne være. Jeg følte mig altid som en dum ko i kvægflokken. Det er derfor, at der nu rejser sig en storm af utilfredse kunder. Fordi vi er mange, som har haft lignende oplevelser derinde. Og har forladt butikken om ikke ked af det så i hvert fald trist til mode. Derfor er det en god anledning til, at Blomster Bjarne kigger lidt indad – og måske genovervejer, hvordan man taler til andre mennesker. Til kunderne. Til sine medmennesker. Og lærer personalet det samme. De er blot spejlbilleder af ham selv. Almindelig medmenneskelighed og venlighed koster ikke noget. Og ingen forventer at få tyve krøllede bånd på blomsterne – men venlighed og høflighed kommer man langt med. Også selv om det skal gå stærkt. Jeg har set, hvad Bjarne – ejeren – selv udtaler. Det er nok umiddelbart svært at få øje på hans empati og erkendelse af, at tonen kan ændres.
Så indtil det ændrer sig vil jeg holde fast i min strategi om at handle andre steder.
Ps. Og så er de i øvrigt heller ikke billigere end som så. Trods alt.
Indehaveren er jo totalt ligeglad med kritikken af hans personale, han vil ikke engang give en undskyldning eller ændre strategi for at undgå den slags i fremtiden.
http://www.mx.dk/penge_erhverv/nyheder/story/23422943
Man vælger altså selv hvor man vil handle, lige frem hænge en butik ud på hverken fb eller andre medier på nettet helt ærligt, han har jo ikke snydt eller slået nogen ihjel, .. bevares det kan da godt være de gir en rådden service… men så lad vær og gå der ind…. pisser mig af at folk hænger hinanden ud konstant på nettet…. pege fingre og stikke hinanden det kan vi sgu…. rigtig god weekend:D
Du har ret – man kan la´ vær´ med at gå derind. Men der er jo en grund til at vi har trustpilot, tripadvisor osv – det giver os jo mulighed for netop at vurdere service osv. Plus også de respektive steder kan tage ved lære heraf. Retfærdigvis. Det kan være fint nok at have et serviceniveau til debat – her kommer ejeren jo også selv til orde og forklarer sin elendige service med, at den kan man få et andet sted og betale mere for varen. Det har han jo til en vis grad ret i. Men debatten er vigtig. Også hvordan vi taler om hinanden. Med hinanden. Til hinanden. Så for mig at se handler det ikke om at ´hænge nogen ud´. Det handler om at debattere et serviceniveau – og den forbindelse vil nogen så føle, at de hænges ud. Men de kan jo tage til genmæle.
Jeg har lige fået samme tur i Jyske Bank, Viby. Jeg indsatte penge på min Mors konto og min Mor ville gerne have to kvitteringer som jeg så bad om. Ekspedienten svarede at hun ikke var der for at tage fotokopier!! Jeg blev så mundlam, men tilbød dernæst at betale 1 krone for kopien. Hun rejste sig demonstrativt for at tage kopien og sagde igen at de ikke var der for at tage fotokopier for folk.
Imens hun var væk var kunderne bag mig noget chokerede. Jeg fortalte dem at min Mor havde været kunde i banken i 60 år og det var første gang hun har bedt om en fotokopi.
Jeg tror, at jeg er en af de mange, der har oplevet dårlig service i den butik. Ikke store ting, men små ting, der bare gør, at jeg ikke gider at lægge mine penge der – hvilket i øvrigt kom helt af sig selv, da jeg havde mit absolut sidste besøg der, og de proklamerede, at de ikke tager dankort for beløb under 100 kr. Jeg er af dem, der sjældent har kontanter på mig, så for mig er en sådan holdning lig med at vælge kunder fra. Desuden kan det da godt være, at de sælger billige bundtvarer, men blomsterne får en så dårlig behandling, at de sjældent holder mere end et par dage derhjemme, og hvad har man så sparet?