Digital chikane rammer flere og flere – også offentligt ansatte. I den forgangne uge har jeg haft flere undervisningsseancer med medarbejdere fra kommunale forvaltninger. Kendetegnende er 1)det ofte er chikane fra samme person(er), 2) ofte pågår over længere tid, 3) tidvist understøttes af pressen (fx lokalpressen), 4) i stor grad ødelægger personens arbejdsglæde og udfordrer arbejdsmiljøet og 5) påvirker hele arbejdspladsen i stor grad og dermed dens service/ydelser.

Digital chikane rammer ret bredt og rigtig mange private virksomheder. I kommunerne rammer det også ret bredt – dog især medarbejdere med børnesager (fx underretninger) samt jobcentrene.

Nu holder jeg mange kurser og sparringsforløb også om svære sager – men det er de eneste forløb jeg har, hvor det er meget almindeligt, at kursisterne/deltagerne græder undervejs. Netop fordi chikanen er så svær at stå model til. Jeg bliver altid ked af det, fordi jeg mærker, hvor meget digital chikane slider på gode medarbejdere. De medarbejdere jeg møder fx fra Familieforvaltningerne eller Jobcentrene er uden undtagelse engagerede, ordentlige mennesker og ansatte som gør sig umage for at leve op til lovgivning, rette praksis osv.

Flere og flere medarbejdere får grundet den digitale chikane ødelagt deres ´renommé´ på nettet, hvilket har betydning for såvel aktuelle arbejde som fremadrettet arbejde. Nettet glemmer ikke og digital chikane har det med at smitte andre. Det betyder, at søger den ansatte et andet arbejde, ja, så står der noget meget lidt flatterende om dem på nettet. Ofte løgne som ikke er blevet fjernet. Det har selvfølgelig stor betydning for såvel nuværende ansættelse som senere ansættelser. Også her findes der gode og effektive råd, og med målrettet indsats kan man får ændret hvad der først kommer frem, når der søges på éns navn. Plus noget kan fjernes, hvis det som nævnt er injurierende og/eller løgn. Reputation-management kaldes det også.

Arbejdspladsen kan (og skal) gøre RIGTIGT meget for at dæmme op for den digitale chikane og få den minimeret (herunder fjernet grimme indlæg). Det kræver erkendelse af konsekvenserne heraf, en målrettet indsats en politik for den digitale chikane og ikke mindst et beredskab. Det samme gælder også hvad angår medarbejderes ´reputation´ på nettet – som arbejdsgiver også kan hjælpe den ansatte med at få ændret.

Jeg bistår gerne og kontakt mig da gerne på vibeke@vibekemanniche.dk for yderligere. Digital chikane skal og kan stoppes.