Lige nu har min datter, Mai, startet en væsentlig debat om hvordan haters bruger Google til netop hate. Anmeldelser som intet har med reelle kundeoplevelser at gøre lader Google ligge. På trods af at det er imod deres egne retningslinier. Og det i øvrigt er helt umuligt at komme i tale med Google herom. Det er meget unfair overfor virksomhederne – ikke kun os. Lige nu bruges dette anmeldelsessted mest som hatested og er dermed for en virksomhed helt værdiløs og i værste fald meget skadeligt. Næppe Googles intention. Vil jeg tro.

Ekstrabladet har taget sagen op – og det er ok – fraset overskriften. Debatten handler nemlig ikke om de kunder, som har haft en reel købsoplevelse – dem lytter vi meget gerne til. Både glade og mindre glade kunder. Heldigvis bliver vi igen og igen bekræftet i, at hovedparten af vores kunder elsker vores designs, kvalitet, service osv. Og de få kunder, som ikke er tilfredse, lytter vi til. Vi har haft den familieejede smykkevirksomhed JEWLSCPH i over 15 år. Og netop god kvalitet og god kundeservice er kernen i vores virksomhed.

Har denne hate betydning for dig? Du kan jo bare sige – hvad rager det mig? Jo – det gør det. For tag ikke fejl af, at i dag er det os haten rammer – i morgen dig og din virksomhed eller arbejdsplads. Alene fordi nogle ondskabsfulde mennesker næres af at svine andre til. Du skal jo ikke tage fejl af, at de mennesker – som sjovt nok for præcis 3 måneder siden da Covid19-debatten rasede – fandt anledning til at søge hen til anmeldelsessektionen og lægge en hadsk anmeldelse uden nogensinde at have handlet hos  – ja de har jo så i de mellemliggende 3 måneder uden tvivl hatet andre personer og virksomheder. Det er næppe sådan, at det er mennesker, som denne ene gang i deres liv finder anledning til at hate på andre. Trods alt. Det er en del af deres DNA og tankegang. Plus selvfølgelig oftest i anonym form. Det kan jeg også se på min gode håndfuld af stalkers/haters herinde – sjovt nok er man på den ene side fuldstændig besat (indrømmet jeg er en lækker steg) og på den anden side tør man ikke stå ved hvem man er. Tarveligt. Intet andet.

Tilbage til haters. Det skal have konsekvenser, når man hater på andre. Personer som virksomheder. Det er nemlig chikane. Ene og alene chikane.

Tilbage til JEWLSCPH. Vi er stolte af vores fine kvaliteter og skønne designs. Og vi værdsætter hver enkelt kunde – og lærer af alt. Vi ved så, at vi har en meget stor gruppe utrolig loyale kunder – som har handlet hos os i rigtig mange år og vender tilbage igen og igen. Fordi de elsker vores smykker og vores kundeservice.

Hvad angår Google mener jeg Google har et alvorligt problem med kvalitetskravene til deres ´anmeldelser´. Anmeldelseshate er ikke kun et fænomen på google – det kender vi mange steder fra. Hver gang en surmule og hater får mulighed for at hate og ´anmelde´ gør de det. Men det stiller så også krav til anmeldelsesprocessen – herunder at ´kunden´ selvfølgelig skal kunne dokumentere et salg eller købsoplevelse. Langt størsteparten af de dårlige anmeldelser på google vi har fået er haters – og de kan IKKE dokumentere en købsoplevelse. Ergo burde de 1) aldrig være offentliggjort og 2) ikke blive stående samt 3) have konsekvenser for den der chikanerer.

Konsekvenser er en velkendt måde at nudge mennesker på – og chikane (herunder digital chikane) bør have langt større konsekvenser for den der chikanerer. Derfor så jer gerne stramning af lovgivningen samt hurtig respons/konsekvens og et egentlig ´netpoliti´.