Amerikansk forskning har netop vist, at en middagslur hos barnet kan fremme indlæringen hos før-skolebørn.
Undersøgelsen var ret simpel og bestod af testning af 40 børn i før-skolealderen. Om morgenen fik børnene vist nogle billeder, som de skulle huske beligenheden af senere. Fuldstændig som ved det populære spil ´Memory´. Og så undersøgte man senere på dagen, hvor mange af billederne, som de kunne huske beliggenheden af. Alle børnene indgik i undersøgelsen hvor de både prøvede at huske UDEN en lur og en anden dag MED en lur. Eller omvendt. Det viste sig, at børnene, når de havde fået en lur på i gennemsnit 77 minutter huskede bedre, end hvis de ikke havde fået en lur. Børnene huskede 10% mere (nemlig 75 % fremfor 65%), når de havde fået en lur fremfor ikke fået en lur. Selv efter nattesøvnen, som man ved fra andre studier betyder meget for indlæringen, var der fortsat forskel på indlæringen afhængig af om børnene havde fået en lur eller ej.
Undersøgelsen udfordrer jo rigtig meget børns muligheder for søvn. Jeg underviser ofte i søvn og da ikke mindst pædagoger og pædagogmedhjælpere fra hele landet. Vuggestuebørn har mulighed for en lur, men rigtig mange børnehavebørn har ikke den mulighed, selv om alt altså tyder på, at den vil ikke alene øge deres trivsel men faktisk også deres indlæring og udvikling.