Jeg er ekspert i shitstorme. Ikke bare dem jeg har været involveret i selv – men også andres. Jeg har i mange år frivilligt eller ufrivilligt været nødt til at håndtere sådanne, og har af samme grund også interesseret mig for dem i mange år. Lært heraf ikke mindst. For mig er det meget åbenlyst, hvem og hvordan man bedst håndterer en shitstorm.
Nogle klarer sig godt igennem en shitstorm. Andre knækker sammen. Nogle bliver stærkere, andre bliver svagere. Mister gnisten i øjnene. Bliver måske skilt. Isolerer sig. Enkelte går i hundene.
Der er mange grunde til, om en shitstorm klares med næsen i sky – eller vingerne knækker. Netop håndteringen af en shitstorm kan og vil ofte være afgørende for, hvordan den klares. På kort og lang sigt. Hvad efterdønningerne bliver.
1) Allerførst selvfølgelig sagen. Har man en god sag eller afslører sagen nogle fejl og mangler. Sidstnævnte er nok så væsentlig for sagen. For jo – ALLE gør fejl (også dig kære læser) – og i givet fald kan det være betimeligt med en undskyldning. End of story.
2) Helt afgørende for enhver shitstorm er, at man tager til genmæle. Fortæller sin egen version. Det værste man kan gøre er at gå i flyverskjul. Det på trods af, at rigtig mange bliver rådet til netop flyverskjule. Men sidstnævnte er gift og gør, at en grim sag hænger ved.
Nogle af de sager jeg har fulgt, også på nært hold, er endt skidt i netop de situationer, hvor den involverede person IKKE tog til genmæle. Ikke gav sin egen version. Det betyder, at nu mange år hefter, så er der kun den ´grimme´ version. Intet sted kan man læse personens respons, og ja, så sidder mange tilbage og tænker at den ´grimme´ version var korrekt. Også selv om det er helt uberettiget.
En shitstorm skal også håndteres korrekt ifht eventuelle injurierer, løgne, fordrejninger osv. Ikke mindst fra pressens side. Det skal man slå ned på omgående og kontant.
Det gode ved shitstorme er, at man takket være sociale medier hurtigt kan komme til genmæle. Give sin version. Det dårlige ved shitstorme er, at man takke være de sociale medier bliver hvirvlet rundt iblandet løgne og sandheder. Mange gange fortaber hele sagen sig, og alt muligt snavs kastes ukritisk efter personen. Intet synes for lavt. Der står altid et kobbel netulve parate til at kaste sig over personen – og oftest fødes de de samme steder. Trøsten er, at der går nogle dage, og så er det nogle nye det går ud over. Ulykken er, at det kan være dig næste gang. Så tænk over, hvordan du omtaler andre mennesker og brug din dømmekraft samt etiske kompas.
Shitstorme er som udgangspunkt dårlige. Men brugen af ordet shitstorm kan også være et skalkeskjul for, at man selv har stukket næsen i noget, som man ikke har viden om eller indblik i, og burde have trukket vejret dybt inden man udtalte sig om.
Demokrati bygger på retten til at udtale sig – og hvis vi alle trækker vejret alt for dybt før vi blander os i noget – så forstummer samtalen. Shitstorm er til tider nødvendigt – af så mange grunde – ikke mindst samfundets udvikling. Og dem der befinder sig i shitstormen er aldrig i tvivl om at de befinder sig heri.
Hvis man tjener penge på at erklære syge borgere raske, må man forvente kritik.
Hvad er det for noget vrøvl, Sille Strand. Jeg tjener ikke penge på at erklære syge raske. De fleste af os er såmænd småsyge – og passer et arbejde fint af den grund. Des ældre vi bliver, des flere sygdomme får vi med tiden. Men at der er nogle, som ikke ønsker at arbejde – af så mange grunde – er en anden snak. Men jeg tjener ikke penge på at erklære syge raske, det er ikke min opgave. Men at der er en del, som sygemelder sig – også i lang tid – uden at være mere syge end en stor del som passer deres arbejde (og i nogle tilfælde er langt mere syge end den sygemeldte) er en anden snak. At jeg så har været udsat for chikane i mange år, er jo en skæbne jeg deler med rigtig mange, som forsøger at gøre et godt stykke arbejde. Senest er flere blevet dømt for chikane mod offentligt ansatte, og det vidner om hvor megen chikane og trusler mange sagsbehandlere skal tåle. Ikke kun lægekonsulenter. Det er helt urimeligt.