Jeg er ekspert i shitstorme. Ikke bare dem jeg har været involveret i selv – men også andres. Jeg har i mange år frivilligt eller ufrivilligt været nødt til at håndtere sådanne, og har af samme grund også interesseret mig for dem i mange år. Lært heraf ikke mindst. For mig er det meget åbenlyst, hvem og hvordan man bedst håndterer en shitstorm.

Nogle klarer sig godt igennem en shitstorm. Andre knækker sammen. Nogle bliver stærkere, andre bliver svagere. Mister gnisten i øjnene. Bliver måske skilt. Isolerer sig. Enkelte går i hundene.

Der er mange grunde til, om en shitstorm klares med næsen i sky – eller vingerne knækker. Netop håndteringen af en shitstorm kan og vil ofte være afgørende for, hvordan den klares. På kort og lang sigt. Hvad efterdønningerne bliver.

1) Allerførst selvfølgelig sagen. Har man en god sag eller afslører sagen nogle fejl og mangler. Sidstnævnte er nok så væsentlig for sagen. For jo – ALLE gør fejl (også dig kære læser) – og i givet fald kan det være betimeligt med en undskyldning. End of story.
2) Helt afgørende for enhver shitstorm er, at man tager til genmæle. Fortæller sin egen version. Det værste man kan gøre er at gå i flyverskjul. Det på trods af, at rigtig mange bliver rådet til netop flyverskjule. Men sidstnævnte er gift og gør, at en grim sag hænger ved.

Nogle af de sager jeg har fulgt, også på nært hold, er endt skidt i netop de situationer, hvor den involverede person IKKE tog til genmæle. Ikke gav sin egen version. Det betyder, at nu mange år hefter, så er der kun den ´grimme´ version. Intet sted kan man læse personens respons, og ja, så sidder mange tilbage og tænker at den ´grimme´ version var korrekt. Også selv om det er helt uberettiget.

En shitstorm skal også håndteres korrekt ifht eventuelle injurierer, løgne, fordrejninger osv. Ikke mindst fra pressens side. Det skal man slå ned på omgående og kontant.

Det gode ved shitstorme er, at man takket være sociale medier hurtigt kan komme til genmæle. Give sin version. Det dårlige ved shitstorme er, at man takke være de sociale medier bliver hvirvlet rundt iblandet løgne og sandheder. Mange gange fortaber hele sagen sig, og alt muligt snavs kastes ukritisk efter personen. Intet synes for lavt. Der står altid et kobbel netulve parate til at kaste sig over personen – og oftest fødes de de samme steder. Trøsten er, at der går nogle dage, og så er det nogle nye det går ud over. Ulykken er, at det kan være dig næste gang. Så tænk over, hvordan du omtaler andre mennesker og brug din dømmekraft samt etiske kompas.