Varmen er ovre os – og det giver rigtig mange søvnproblemer.

Der er råd at hente :-)

Man kan få indtryk af en artikel i EB idag, at panodil er eneste saliggørende – det er nu ikke hele sandheden.

For det første er det vigtigt, at du sikrer at værelset er mest muligt køligt. Hold gardinerne trukket for hele dagen, det holder varmen (lidt) ude. Og sørg for at der er gennemluftning i værelset og gør det så køligt som muligt.

Jeg har jo indtalt lydbogen, Sov godt med Dr. Manniche, det er en ret effektiv sovepille på 6 minutter. Du kan bruge den til indsovning og hvis du vågner i løbet af natten. Du kan bestille den via dette link til 25 kr.:

https://www.forlagetliva.dk/sov-godt-med-dr-manniche

Dernæst følgende væsentligste råd:
1) Sørg for mørke når du skal sove og INGEN skærmtid i sengen. Skru gerne ned for lyset hvor du færdes den sidste halve time. Dæmpet belysning gør dig søvnig og fremmer indsovningen.
2) Gå i seng i dit ´søvnvindue´. Det er det tidspunkt på aftnen, hvor du pludselig overmandes af stor træthed. Typisk kl. 22-23 (hvis du fx er stået op kl. 7-8). Tidspunktet sniger sig nedad med alderen.
3) Tæl dine vejrtrækninger, hvis du ikke kan sove. Det får tankemylderet væk og gør dig tanketom og søvnklar.
4) Paracetamol kan være en hjælp (blot en enkelt)- hvis du fx har ondt i ryggen, hovedet, knæet osv. En del har svært ved at sove på grund af ømhed og smerter. Du kan også bruge tricket, at du lægger en enkelt ved dit hovedgærde og et glas vand og tager i løbet af natten. Kun en enkelt og selvfølgelig ikke hver nat. Du skal selvfølgelig IKKE give børn panodil alene fordi de ikke kan sove.

Hvad angår paracetamol og dens funktion som en alternativ sovepille – er det lidt interessant, at den har den funktion. Når man læser om bivirkninger til paracetamol ses det ikke listet, og man kan selvfølgelig være lidt bekymret for, om den vitterlig har en sådan trættende virkning – hvilket selvfølgelig har betydning for ens trafiksikkerhed, såfremt man tager en sådan tablet. Men det forbliver uklart. Det er så en anden snak :-).Men prøv selv.

Det sidste jeg siger på lydfilen er – Husk du er elsket!…Og netop grundfølelsen af tryghed og at være elsket er en væsentlig hjælp til tryg og nærende indsovning. Så tryghed betyder selvfølgelig også rigtigt meget, når vi skal sove godt og trygt. Så løs dine konflikter FØR sengetid og lad ikke solen gå ned over din vrede. Det er et godt huskeråd – hver dag. Også når det koldt.

Hvis du selv har gode forslag – så kom endelig med dem her :-)

Ps….så følger BT op ved Mads Brandsen. Det er altid ´smart´ at komme i hælene på andre – og så sådan liiige nedgøre det hele lidt. Artiklen kan da heller ikke frigøre sig fra en god portion mansplaining og gud-hjælpe-mig om ikke også formandskabet til Lægeforeningen lige skal runderes. Til Asser H Thomsen – som angivelig er retsmediciner og til Søren Lunde som angivelig er kirurg ved Aalborg Sygehus kan jeg kun sige – skam jer. Det må være hæsligt at have jer som kollegaer. Føj. Få jer nogle fornuftigere fritidssysler end at nedgøre kvindelige kollegaer. Der findes et godt ord for det – misogyni (spørg jeres mor hvad det betyder).

PPS – i nævnte BT-artikel citeres et væld af mænd – sjovt nok – og den eneste forstandige kommentar kommer fra farmaceutisk professor Ebba Holme Hansen – som bakker mig op og siger det er velkendt viden.

Men – jeg står på mål for det, som jeg har skrevet ovenfor. Hvert et ord. Resten må tabloid-pressen kæmpe om samt kollegaer fra helvede.